16. – x. august 2017

Målet for den siste ferieuka i båten er litt ullen, men først og fremst skal vi til Strømstad og møte Carpe Noctem. Etter det får vær og vind avgjøre ferden videre.

Turen startet sent onsdag kveld med dieselfylling og overnatting i Holmestrand.

Torsdag morgen i soloppgang kl 05.30 startet vi med kurs mot Strømstad. Været så lovende ut og vi bestemte oss for å kjøre utaskjærs helt til Strømstad, men etter Moss begynte det å gynge litt. Vi kjørte mot land igjen og fra Larkollen holdt vi oss innaskjærs frem til Hvalerøyene hvor vi igjen tok strake veien på utsida. 6,5 timer senere kl 12.00 ankom vi Strømstad, vi holdt en fart på ca 7,5 knop.

Mannskapet på Carpe Nocten sto klare på brygga og hadde holdt av plass til oss i gjestehavna. Ankerdrammen (e) ble fortært i nydelig vær på klyseloftet før vi satte kurs mot lunch på «kontoret». Det ble aldri noe middag på mannskapet i Havfruen denne dagen…

Fredag 18. august
Ny dag nye muligheter

Båt er båt. Været var elendig så vi mønstret på Fjordline og tok Strømstad – Sandefjord t/r. Tollreglene inn til Sverige er litt rausere enn de norske.

Kustbevakningen var jevnlig innom gjestehavna.

Lørdag 19. august
Vi fikk uventet men særdeles trivelig besøk fra Norge.

Vinhøna på Carpe Noctem er fantastisk fin, men umulig å få med seg hjem til Havfruen (og vi har prøvd..)

Lunchen på «Pråmen» smakte slett ikke verst

Havfruen fikk storfint overnattingsbesøk fra Oslo. Stemningen var god da middagen ble inntatt på «Rökeriet»

Søndag 20. august

Turen fra Strømstad til Koster ble roligere enn vi hadde fryktet

Innseilingen til Ekenäs på Syd-koster

Havfruen fikk fin plass utenpå Carpe Noctem.

Mandag 21. august
Vi startet dagen med frokost på brygga, leide oss sykkel og dro på oppdagelsesferd på Syd-koster

Tandem var mer gøy i teorien enn i praksis. Vi fikk tak i en som bare virket i nedoverbakker og måtte trilles i oppoverbakker.

Vi gikk opp på Sør -kosters høyeste fjell Vallafjell. Her var det en fantastisk utsikt.

Mange idylliske plasser som bryggene i Brevik.

Vi rundet av dagen med en runde minigolf på Kostergården. Havfruen vant lagkonkuransen foran hyttelaget med Carpe Noktem på tredjeplass. Etter golfen fikk vi være med inn i en av de nybygde hyttene, gjestfriheten og rausheten til vertskapet gjorde det noe utfordrende og komme seg hjem på sykkel i mørket, men det gikk bra og vi kom oss vel tilbake til båtene.

Tirsdag 22. august
Vi leide oss sykler og dro på oppdagelsesferd til Nord-Koster. For å komme fra Sør-koster til Nord-koster måtte vi med kabelferje over sundet. Litt problematisk siden sesongen var på hell og ferjen ubemannet. Heldigvis fikk vi skyss med en innfødt som tok oss over.

Utsikten fra toppen av Nord-koster var en flott belønning for å ha kravlet seg til toppen.

På den meget spesielle lokale restauranten på Nord-Koster fikk vi servert eget Koster øl, dette smakte slett ikke verst.

På kvelden rundet vi av med felles grilling (på godkjent grillplass) og sosialt samvær på akterdekket til Carpe Noctem.

Onsdag 23. august
Vi dro fra Koster med kurs rett mot Hvasser.

Vi fikk en flott overfart og da vi passerte Ferder fyr var det nærmest blikkstille. Vi dro fra Koster kl o8, kl 11 klappet vi til kai i gjestehavna på Hvasser. Det var få båter der og god plass til oss i havna.

Det er to restauranter på Hvasser, men siden det er utenfor sesong var begge stengt.

Havfruen fikk innviet salongen sin da Carpe Noktem kom over på et spleiselag av en tapasmiddag som ikke står tilbake for noe restaurant.

Torsdag 24. august
Våknet til gråvær og regn.  Vi hadde en stille og nøt en bedre middag i Carpe Noctem.

Så var det ut på tur i Carpe Noctem sin gummibåt for å sette krabbe og flyndregarn.

På kvelden fikk vi selskap både fra noen fastboende innfødte Golinger og mannskapet på «Miramar». Det ble en meget hyggelig kveld.

Fredag 25. August
«Friske og raske» kl 7 dro vi i vei for å finne igjen garnene vi satte i går. Noe som viste seg å være lettere sagt enn gjort. Tips; tar man seg et aldri så lite glass før man setter garn er det lurt å merke seg veldig nøye hvor man har satt de…

Spenningen var stor da vi (etter mye leting) fant garnene og begynte å trekke.

Utrolig hvor godt slike krabber klarer å surre seg inn i garnet…

Det ble totalt 23 krabber, 5 små flyndrer og to halvspiste makreller som ble måkemat.