Ferien 2021

Loggbok

Sande – Ålborg

Sist oppdatert lørdag 10. juli

Ferien 2021 er i gang og for fjerde året på rad har vi lagt turen til Danmark og Ålborg. I tillegg til gamle danske venner i Ålborg liker vi danske mennesker, dansk kultur og dansk mat og drikke.

Dag 1

Fredag 02. juli 2021

Sande – Engelsviken

Ferien er i gang og vi forlot Sande fredag ettermiddag for nye eventyr. Vi satte kursen mot Danmark som akkurat hadde blitt Coronagrønn og klare for nordmenn.  Da vi kom til Engelsviken dukket det opp kjentfolk, vi var heldige og fikk en fin plass rett ved slippen. Takk til mannskapet på Hallingen for en hyggelig kveld.

Havfruen i Engelsviken

Dag 2

Lørdag 03. juli 2021

Engelsviken – Lysekil
Vi sa farvel til våre trivelige venner og dro videre. Vi hadde en liten stopp på Hankø der vi fylte tankene før vi fortsatte sørover. Vi hadde en fantastisk dag på sjøen med strålende vær og fantastisk svensk skjærgård. Under en liten videosnutt fra Sotenkanalen.

Sotenkanalen

10 timer senere la vi oss til i Lysekil for natten, solbrente og slitne.

Havfruen i Lysekil

Dag 3

Søndag 04. juli 2021

Lysekil – Hals
Dagen da vi krysset kattegatt. Vi startet kl 11 da det var meldt at vinden skulle løye utover ettermiddagen og kvelden. Vi gikk først noen timer nedover kysten før vi la kursen om rett mot Sæby i Danmark. Liten video fra Marine traffic om overfarten.

Logg over kattegatt fra Marine Traffic

Overfarten  gikk problemfritt hva været angikk, men vi ble smertelig klar over at båten var veldig grodd under og burde vært på land før vi la ut på turen. Fart og turtall stemte ikke og vi måtte ned på farta til max 11 knop. Da vi kom frem viste det seg i tilegg at vi hadde sotet ned hele akterdekket og jolla med eksos.

Midt mellom Sverige og Danmark fikk vi se noe vi aldri har sett før, vi trodde først det var land vi så (alt for tidlig), men det viste seg å være utrolig stor ubåt… Den ble eskortert av 4 militære fartøy og ingen av de hadde AIS så vi kunne se hva det var.

Ubåt midt i Kattegatt

Vel fremme i Hals kl 21.17 ble vi møtt av overaskende møtt av våre danske venner fra Ålborg. De sto på kaia og viftet med danske flagg. Når Havfruen var vel fortøyd dro de frem både bobler og andre godsaker fra kurven, den kvelden manglet det verken vått eller tørt i Havfruen eller «hos de norske båtflyktningene» som våre venner liker å kalle oss 🙂

Dag 4

Mandag 05. juli 2021

Hals – Ålborg
Etter en rolig morgen forlater vi hals med kurs for Ålborg. Etter en rolig tur opp Limfjorden ankommer vi endelig vår favoritthavn i Ålborg, Matis Verft. Kort tid etter ankommer våre danske venner med nyanskaffet tappeanlegg og verdens beste øl fra Nibe. Vi får en midlertidig plass på brygga og kan endelig senke skuldrene.

Nyanskaffet tappeanlegg montert ombord

Dag 5

Tirsdag 06. juli 2021

Ålborg
En stille og  rolig dag. Vi flytter Havfruen fra den ene brygga til den andre, vi bestiller opptak på slippen til dagen etter og møter nye venner, mannskapet på Starligth. Jan kommer over en tur på ettermiddagen og vi handlet inn litt ting vi trengte for båtpuss dagen etter. Resten av dagen gikk med til å vaske båten og få bort sot fra eksosen.

Vi rundet av kvelden med å sosialisere oss med manskapet i Starlight og spise stjerneskudd på den lokale restauranten.

Havfruen på Matis verft

Dag 6

Onsdag 07. juli 2021

Ålborg
Båten blir tatt opp på slipp kl 07.00. Og ja, Det var ikke rart hun gikk tungt på overfarten. Hele båten ble spylt og propeller, ror, flaps og akslinger ble pusset og malt.

Når vi først var oppe benyttet vi samtidig anledningen til å bytte propellen til trusteren i bauen. Vi skiftet ut den gamle 4 bladers propellen med en som har 5 blader. Den skal på papiret gi 20 prosent mer effekt og gå stillere.

På ettermiddagen var vi invitert på oksehalesuppe i Nørresundby, nyydelig. Da vi kom tilbake til havfruen sosialiserte vi litt med mannskapet på Starlight før vi rundet av kvelden med å vaske kloakk og bytte den manuelle septikkpumpen (dette ønsker vi IKKE å utbype, men det luktet ikke roser når belgen eksploderte med septikk i hele dørken…)

Havfruen på beddingen

Uff da, litt for mye groe

Jan i gang med å busse propeller

Havfruen klar for utsett igjen

Dag 7

Torsdag 08. juli 2021

Ålborg – Hals
Vi bestemte å ta en liten helgetur til Hals sammen med våre danske venner. Så kl 13 da de åpnet broen var vi ute på tur igjen.

Stjerneskudd på restauranten i havna

Kveldsstemning

Dag 8

Fredag 09. juli 2021

Hals
Hals er en liten hyggelig by som vi bestemmer oss for å utforske med en liten «pub til pub runde», noe som er relativt fort gjort siden det er to puber i Hals. På den ene plassen ble det nesten for mye for to stakkars nordmenn da vi leste at alle snapsene på hyllen kostet 5 kroner.

En skikkelig brun dansk pub

Dag 9

Lørdag 10. juli 2021

Hals
På vår lille spasertur kom vi over Lille Jomfru Ane Gade, det var veldig sjarmerende, men lignet ikke helt på Jomfru ane gade i Ålborg med sine 100 vis av pubber.

Denne helgen var det Halsdager og vi bestemte oss for å sjekke ut markedet og gå på konsert. På konserten i byen møtte vi igjen våre danske venner fra båten Rasmus som vi møtte for to år siden. Det ble et trivelig gjensyn og de ble med oss tilbake til Havfruen og skravlet resten av kvelden.

To gode venner på marked

Lille Jomfru Ane gade i Hals

Dag 10

Søndag 11. juli 2021

Hals – Ålborg
Vi setter kursen tilbake til Ålborg