7. – 23. Juli 2017

Turen startet i Oslo. Vi ble liggende to dager værfast i Sandefjord før vi kom oss opp slusene i Telemarkskanalen. Vi kom oss helt inn til Dalen og feiret dette med middag på Dalen Hotel. På veien tilbake var vi innom Bjørkøya utenfor Brevik og besøkte familie før vi rundet av med brask og bram i Tønsberg Gjestehavn. Vi hadde 16 knallfine dager i Havfruen.

Fredag 7. juni Dag 1
Bestumkilen kl 08.00 – Sande kl 13.00

På den første dagen av ferien skulle vi flytte Havfruen fra Oslo til Sande. Kjøreturen gikk fint i godt vær.
Vel fremme i Sande byttet vi vindusviskermotor og fullførte siste del av ankervinsjmonteringen.
Vi rakk også å pakke litt ting og tang for de neste 14 dagene og si adjø til mor og far ved brygga.

Lørdag 8. juni – Dag 2

Morgentimene gikk med til mer ordning og fixing. Den gamle gummibåten ble røsket opp av vinterdvale, skrubbet og stelt på beste vis og klikket bak på båten. Ekstra gassflaske ble innkjøpt.

Vi kom oss avgårde etter lunch og etter en kort stopp i Holmestrand for dieselfylling var vi på vei.

Bilde av Camilla i fint driv utenfor Horten.

Planen var egentlig å overnatte på Tallakshavn, men klokka løp fra oss. Vi endte på Vallø marina, der vi fikk grini til oss to plasser for natten

Vi trykket oss inn på verdens minste plasser, plassen til Camilla var faktisk så liten at vi måtte frem med skiftenøkkelen og «justere» litt på størrelsen for å få plass…

Fruene klare for middag.

Søndag 9. juni – dag 3
Vallø – Sandefjord

Vi forlot Vallø Marina kl 08, planen var å komme til Skien, men dengang ei. Utenfor Tønsberg Tønne møtte vi sjøen og måtte revurdere planen. Vi husket rundt som to dupper i bølgene og måtte svinge av inn til Sandefjord isteden. I Sandefjord fikk begge båtene fine plasser i gjestehavna helt i sentrum av Sandefjord.

Fruen på vei ut fra Vallø Marina. Sett litt for mye på Titanic??

Tønsberg Tønne. Bilde tatt rett før vi møter grov sjø. Og med grov sjø mener jeg bølger som ommøblerte ombord i begge båtene og resulterte i en SMS fra kapteinen på Camilla som virket noe bekymret… Her burde det seff vært et bilde av disse monsterbølgen, men undertegnede og fruen ombord i Havfruen hadde mer enn nok med å holde seg fast, tanken på å finne frem kamera og fotografere slo meg ikke engang…

Bilde fra vår lille byvandring.

Camilla og Havfruen trygt fortøyd i Sandefjord gjestehavn.

Sigtsing i Sandefjord City. Vi beskuet Hvalfangstmonumentet som dreier sakte rundt sin egen akse.

Mandag 10. juli 2017 – Dag 4
Sandefjord – Sandefjord

Vi forlot Sandefjord gjestehavn ca kl 10, ca 1,5 timer senere er vi tilbake i Sandefjord gjestehavn igjen. Ytterst i fjorden, der havet står rett inn møtte vi noen bølger som var så utrivelige at vi ble enige om å snu og dra tilbake samme veien som vi var kommet. Ja, ja det er pent i Sandefjord da

Gamle damer trenger kjærlighet og stell. Kapteinene på Camilla oppdaget vann i grovfilteret til dieselen rett før avgang. En teori går ut på at gårsdagens ruskete vær virvlet opp vann i tanken som havnet i grovfilteret. Hele familien settes raskt i sving og 30 minutter senere var filteret tømt for vann og drivstoffsystemet luftet.

Med godt mot tøffer vi ut fjorden, men kapitulerte for bølgene og satte snuta innover til Sandefjord igjen.

Så nå er det bare å «ligge på været» til i morgen og prøve igjen i otta.

Ut på ettermiddagen fikk vi uventet inspeksjon av mekanikerfar med frue. Havfruen ble friskmeldt en periode til, og etter en sightsing på den gamle hvalfangerskuta, mye kaffe og hyggelig prat forlot de oss.

Kvelden tilbrakte vi ombord på Camilla med mat og hyggelig prat. I morgen tidlig seiler Havfruen videre mot Telemarkskanalen, mens Camilla og mannskapet setter kursen hjemover igjen. Vi takker mannskapet på Camilla for hyggelig reisefølge og ønsker dem god tur hjem.

Tirsdag 11. juli – Dag 5
Sandefjord – Skien

kl. 03.45 krøp vi ut av køya, kokte kaffe og satt helt rolig i styrhuset og ventet på at lyset skulle komme. Kl 04.30 var vi på vei ut Sandefjordsfjorden. Det ble en fin seilas, vi passerte Svenner fyr, Rakke båene, Tvistein fyr og rundet inn Langesundfjorden. Vi kjørte forbi Brevik, Porsgrunn og la oss til ro i Skien.

Været var grått og det yret, men vinden hadde løyet. Vi møtte bølger på 0,5-1 meter da vi kjørte ut fra Sandefjorden som varte et par timer, men da vi rundet utenfor Tvistein fyr var det bare godvær i vente.

Dette vakre fyret ligger ytterst i Langesundet.

Kl 11.30 lå havfruen fortøyd i Skien sentrum etter å ha lagt til på en lite elegant måte (for å si det pent). Kapteinen trodde hun hadde full kontroll, la breisia til og skulle pent og pyntelig skli longside inn til brygga, det var helt til den superkraftige strømmen fikk tak i båten og vi braket inn i brygga. Heldigvis var vi ferdig fendret så både kapteinen, Havfruen, brygga og fruen slapp med skrekken.

Vi fikk litt dårlig følelse for plassen vi hadde lagt oss til på å fant ut at vi skulle ta den første slusa og legge oss på gjesteplassene på den andre siden. Det var med skrekkblandet fryd vi kjørte inn da sluseportene åpnet seg, og lukket seg… Frykten viste seg ubegrunnet og slusingen gikk som en drøm. Noen minutter senere tøffet vi ut på den andre siden og hadde gjennomført vår første slusing.

På vår lille byvandring i Skien på ettermiddagen kom vi over denne fantastiske godbiten av en bil, den var et perfekt «reklameskilt» for Lundetangen Pub som lå rett ved siden av. Dagens spørsmål: Klarte mannskapet på Havfruen motstå en slik fantastisk reklame?
Svaret er nei, vi klarte ikke motstå den gamle Volvo PVn. Vi avsluttet kvelden her og trasket noe senere blide og tilfredse tilbake til Havfruen, vel fornøyd med dagen.

Onsdag 12. juli – Dag 6
Skien – Ulefoss

I dag våknet vi til strålende sol i Skien sentrum. Vi gikk opp vår andre sluse i Løveid, denne er ganske stor med 3 kammer. Vi kom tidlig frem til Ulefoss og la oss til for dagen. Her traff vi noen hyggelige båtmennsker, fruen var gjeste elektriker og jeg fikk verdens beste hjemmelagde vin.

Passasjerskipet Henrik Ibsen som skal opp kanalene til Dalen og Havfruen ligger og speiler seg i solskinnet på kaia i Skien tidlig onsdag morgen.

På vei til dagens første sluse.

Her ligger vi å venter på å slippe inn i slusa.

Løveid sluse med 3 kammer.

På vei inn i slusekammer 2. Vi sluset tre båter samtidig og det var ikke akkurat god plass…

Siste kammer i slusa åpnet seg og det var bare å kjøre på.

Så uten noe som helst trøbbel slapp de oss ut igjen på oversiden.

På vei opp Nordsjø kjørte vi forbi severdigheten Michaelshula St. Michaels kirke i fjellet. Her burde vi stoppet og tatt en spasertur oppom, men det gjorde vi det…? (Nei)

Da vi skulle fortøye for dagen i Ulefoss gjestehavn sto fruen som hørte til nabobåten klar til å ta i mot fortøyningstauene. Vi kom i snakk og hun fortalte at de akkurat hadde kommet selv etter å ha blitt slepet ut av slusene… De hadde fått motorstopp i slusa på vei ned (den store skrekken). Det viste seg imidlertid at de hadde et strømproblem til starteren eller noe slik og uten skam solgte jeg min strøm ingeniør frue med multimeter og alt for et glass vin. Men det ordnet seg for alle, fruen fant feilen, naboen fikk start på båten igjen og jeg fikk vin 🙂

Runder av dagens innlegg med et bilde av fruen som sitter i båten og mater endene på brygga 🙂

Torsdag 13. juli – Dag 7
Ulefoss – Lunde

Vi våknet i Ulefoss til strålende sol. Vår gamle venn Atle mønstret på som lettmatros i Ulefoss, han skulle forsterke mannskapet i slusene de neste dagene. Vi passerte fire sluser der Vrangfoss var den absolutt største og mest spektakulære av dem. Vi ble vitne til at fruen på båten foran oss falt i vannet inne i slusa og ble fisket opp i båten igjen og vi fikk besøk av mekanikerfar med frue.

Da vi lå å ventet på å komme opp i Ulefoss sluse dukker to kjente figurer opp (igjen), mekanikerfar med frue. Det ble bråbestemt at mor skulle være med i Havfruen opp slusa mens far skulle kjøre bilen rundt. Omstendighetene ville det imidlertid annerledes, siden det var litt vrient å få mor av igjen i disse slusekammerene. Hun måtte bli med helt til Vrangfoss, det ble en fin tur for mor og mye ekstra kjøring på far.

Vi ligger pent og venter mens passasjerbåten Victoria sluses først, passasjerbåtene hadde fortrinnsrett i alle slusene mens fritidsbåtene måtte vente på tur.

I dag sluset vi sammen med en annen båt som inneholdt en svensk familie. Fruen i den svenske båten gjorde dagens slusing over snittet «spennende» da hun klarte å falle i vannet inne i slusa, mens vannet fosset inn. Sluseverten fikk raskt stengt vannet og damen ble fisket opp i båten igjen. Hun skadet seg heldig vis ikke, men var litt blek om nebbet de neste timene. Denne hendelsen har vi ikke bilde av da jeg fant ut at det kunne blitt oppfattet som noe ugreit om jeg hadde tatt opp kamera og filmet istedenfor å slenge ut tauet… Nøyer meg derfor med et bilde av rumpa på båten der den tusler foran oss i kanalen etter slusa.

Her ligger Havfruen (og den tidligere omtalte svenske båten) og venter på tur for å komme opp Vrangfoss sluse. Studerer man bilde nøye kan det virke som om den svenske fruen har kommet seg over hendelsen…
Det er den definitivt største og mest spektakulære slusa vi passerte med hele 5 kammer. Vi forserte kanskje ikke slusa på verdens mest elegante måte, men opp kom vi og like hele var vi på toppen.

Vi passerte slusene i Ulefoss, Eidsfoss, Vrangfoss og Lunde i dag.

Vi la oss til for natten i Lunde og sannelig ble vi ikke nærmeste nabo til Lunde S…usekro.

Fredag 14. juli – Dag 8
Lunde – Dalen

Vi har nådd vårt endelige mål for turen, Dalen. I kveld skal vi feire dette med en bedre middag på Dalen Hotell.
To sluser passert i dag.

I morgen setter vi baugen mot sør igjen og begynner på hjemturen.

Lørdag 15. juli – Dag 9
Dalen – Lunde

Vi dro fra Dalen i strålende solskinn i 7 tia. De tre første vannene, Bandak, Kvitseidvatnet og Flåvatnet la vi bak oss på ca 6 timer. På oversiden av Høgga sluse mønstret lettmatrosen vår av så vi måtte ta resten av slusene alene. Vi la oss til i Lunde for natten.

En vakker morgen på vei fra Dalen.

På oversiden av den første slusa, Hogga, mønstret lettmatros Atle av Havfruen og ble hentet av sin kjære med bil. Det var hyggelig med selskap disse dagene og han kan når som helst få hyre på Havfruen igjen.

Havfruen tok seg ned de to neste slusene på egenhånd, Hogga med 2 kammer og Kjeldal med 1 kammer. Dette var vår første slusing nedover. Vi fant ut at det var utrolig mye enklere å sluse nedover enn oppover, båten bare sank stille og pent ned uten sprut, bråk og dragning i tau.

Etter Kjeldal var det kun en kort liten tur i tøffefart før vi igjen la til kai i Lunde.

Siden vi likte oss så godt på Lunde på vei oppover bestemte vi oss for å ta en natt til her, rett ved siden av Lunde Slusekro. Her hadde de alt mannskapet ønsket seg, kro, dusj, strøm og vann. Selve gjestebrygga ligger skjermet i en liten «lagune» og det er bare 50 meter så er vi i Lunde sluse i morgen tidlig.

Søndag 16. juli – Dag 10
Lunde

Da vi våknet regnet det. Siden vi har ferie (og ikke liker å bli våte) bestemte vi oss for å ta en dag til i Lunde.
Det ble en skru og servicedag på Havfruen. Været ble riktig så fint etterhvert og siden vi ligger fortøyd «midt i stripa» fikk vi mange nye bekjentskaper i havna.

Vi har gått over og sjekket at begge dieseldronningene våre har alt de trenger for resten av ferien.

I tillegg har vi fått gjort mange småting vi ikke har hatt tid til før som resten av monteringen på ankervinsjen, justert døra til badeplattformen og tilpasset en koppholder så den passer til kjøkkenglasset osv

Mandag 17. juli – Dag 11
Lunde
– Ulefoss

Vi våknet til strålende sol. Rigget båten og kom oss med første slusing på Lunde kl 9.
Vi har kommet oss ned 4 sluser i dag; Lunde, Vrangfoss, Eidsfoss og Ulefoss

Dagens høydepunkt var det store sluseanlegget på Vrangfoss.

I dag var vi 4 båter som kjørte sammen i alle slusene.

Ovenfor Eidsfoss ble vi liggende å vente tre kvarter på Victoria og Telemarken som skulle opp slusene før vi kunne gå ned. Turistbåtene hadde mange passasjerer ombord og Havfruen med mannskap ble flittig fotografert. Artig å tenke på at vi havner i familiealbum rundt omkring i verden som en «severdighet» fra Norge 🙂

Tirsdag 18. juli – Dag 12
Ulefoss – Skien

Vi begynner å nærme oss slutten på Telemarkskanalen. I dag kjørte vi fra Ulefoss til Skien sentrum og har bare en sluse igjen å passere før vi setter kursen mot kysten. Været var strålende og dagens sluse i Løveid gikk som en lek.

Siste del av Telemarkskanalen rett etter Løveid sluse

Vi har ankommet Skien og legger oss til brygga der Henrik Ibsen og Victoria går fra. Standard melding til Elinor går ut på snap.

Mannskapet sjekker ut mat og drikke på Strøm cafe, det smakte fortreffelig. Kikker dere nøye kan dere se Havfruen på brygga i bakgrunnen.

I morgen er planen å ta den siste slusa ut av Skien og sette kursen ut mot kysten igjen.

Onsdag 19. juli – Dag 13
Skien- Bjørkøya

I dag forlot vi Telemarkskanalen med kurs for kysten. Vi passerte den siste slusa i Skien sentrum og satte kurs mot havet. Vi tok lunch i Stathelle gjestehavn under Breviksbrua før vi dro videre til dagens bestemmelsessted, Bjørkøya for å besøke familie.

Farvel til Skien for denne gang.

Vi tok en liten rast på Stathelle, rett under Breviksbrua.

Den lille skipshunden «vår» møtte oss på brygga og hoppet gladelig ombord da vi ankom Bjørkøya.

Bror og svigerinne sitt lite nye krypinn med fantastisk utsikt over fjorden.

En hyggelig kveld ble rundet av med et glass vin på klyseloftet.

Breviksfjorden i solnedgang, sett fra Bjørkøya. De «lokale» hevdet dette var den fineste sommerkvelden hittil i år.

Torsdag 20. juli – Dag 14
Bjørkøya – Tønsberg

Havfruen forlot Bjørkøya gjestehavn i 8 tia med kurs hjemover. Ferden gikk ut Breviksfjorden, utenfor Rakkeboene, innenfor Svenner fyr før vi rundet inn i trygge farvann ved Tønsberg Tønne. Det ble et langt lunchstopp i Tallakshavn før vi fortsatte til bryggene i Tønsberg. Vi fant plass i den overfylte gjestehavna og utpå kvelden kom Carpe Noctem og la seg utenpå oss. Hallingen lå innerst i gjestehavna og mannskapet der var som vanlig gjestfrie. Siden det snart er slutt på ferien unnet vi oss et deilig burgermåltid på Esmeralda midt på Tønsberg brygge.

Siste del ut av Breviksfjorden.

Med dette været kunne vi fortsatt rett frem og over til Danmark 🙂

Havfruen runder Tønsberg Tønne etter en lang tur utasjærs.

Det var liv og røre og fult av folk på Tønsberg Brygge. Vi slo oss til på resturant Esmeralda og nøt en hamburger mens vi kikket på folkelivet.

Carpe Noctem ankommer Tønsberg i solnedgang. Gjestehavna i Tønsberg var full men Havfruen hadde breiet seg ekstra mye slik at vi ble en passe stor «fender» for Carpe Noctem som la seg utenpå. Ankerdram ble servert på klyseloftet og stemningen ble riktig så god før vi tuslet i samlet følge inn til Hallingen. I Hallingen var stemningen god og da vi noen timer senere forlot Hallingen med sitt trivelige mannskap hadde det begynt å lysne.

Fredag – Søndag 21. – 23. juli – Dag 15 – 17
Tønsberg

Det ble en avslutning av ferien med futt og fart i Tønsberg gjestehavn.
Det var faktisk så hyggelig her at vi ble liggende tre dager til ende…
Været var litt grått og trist lørdag morgen, men så tittet solen frem og godværet varte resten av helgen.

Vi våknet til regn og gråvær.

På vår byvandring i Tønsberg fant vi oss et lite «vannhull» å utforske.

Havfruen fungerte aldeles utmerket som fender for Carpe Noctem i den stappfulle gjestehavna i Tønsberg.

En slik dag man skulle ønske aldri tok slutt…

Alle likte reker unntatt mannskapet på Carpe Noctem som måtte rydde og vaske opp i kaoset dagen etter…

Og som vanlig, «noen» møtte veggen…

Tekstmelding fra bekymret mor dagen derpå som hadde lest Politiet i Vestfold sin melding på Twitter.
Nei mor, det var ikke Havfruen, vi var i den båten der alle oppførte seg pent… (god oppdragelse vet du 🙂

Søndag var ferien over og vi forlot Tønsberg.

Kl 14.00 slapp de oss ut igjen…

Ferien var definitivt over da vi passerte Kommers og mekanikerfar møtte oss med Rana fisken. Vi plukket opp båtflyktningen og kjørte sammen det siste stykket.