Havfruen Loggbok

Årets første tur

Tor 01. - lør 03. April 2021
Aker Brygge - Vekerø - Sande

Turen gikk fra Aker Brygge til Skøytehavna på Vekerø, der vi hadde to overnattinger. På Vekerø slo vi oss sammen med "nye Carpe Noctem" og lørdag morgen satte vi kursen sammen mot Sande. Vi tok oss god tid og hadde sightsing i Oslofjorden før vi putret hjem til Sande i 8 knop.

Årets siste båttur 2020

Mandag 9. oktober 2020
Aker Brygge – Bestumkilen – Aker Brygge

Årets siste båttur gikk fra Aker Brygge til Maritim Båtforening i Bestumkilen der vi fylte tankene proppfulle med diesel for vinteren. På tur hjemigjen hadde vi en liten sightsing rundt Den norske operan.

Været var strålened og det føltes litt vemodig at båtsesongen 2020 var over.

Vinterhavn Aker Brygge

Mandag 5. oktober 2020
Tønsberg til Aker Brygge

Endelig var vinterkalesjen ferdig. Vi sov i båten fra søndag til mandag. Etter mye om og men fikk vi med oss den nye kalesjen og kom oss under av gårde fra Tønsberg. Vi hadde en tur med nydelig høstvær.

Til Tønsberg for ny kalesje

Mandag 7. september, 2020
Sande -Tønsberg

For å få laget og tilpasset ny kalesje måtte havfruen på et lite SPA opphold i Tønsberg.

Siden vi må legge igjen båten i Tønsberg måtte en av oss kjøre bil og den andre båt. Det ble fruen som fikk kjøre Princessa. Selv ble jeg stående igjen på land og vinke farvel samt ta i mot dem et par timer senere ved brua i Tønsberg.

Fyllinga med venner

Torsdag 27. - 30. August 2020
Fantebukta og Fyllinga i Horten

Langhelg med verdens fineste og morsomste venner. Torsdag ettermiddag kom vi oss til Fantebukta, lørdag dro vi videre til Horten der vi la oss til i Fyllinga. Det ble en utrolig fin helg med krabber i tegnene og mye morro.

Oscarsborg gavetur

Ons 12. - tor 13. August 2020
Sande - Oscarsborg

Julen 2019 ga vi bort et «jazz og reke-krus med Skibladner» til mor og far. Pga Corona endret vi planen og dro med Havfruen til Oscarsborg isteden. Det ble en fin tur med omvisning på festningen, og kos i båten.

Ferien 2020

Fra tor 16. juli
Til søn 09. august 2020

Fra Sande til Gøteborg i en etappe så noen timer på øyet og over til Danmark og Ålborg. Hjemturen gikk fra Skagen og over til Arendal. Så var det en fantastisk tur langs sørlandskysten og hjem til Sande.

Museumsparken

Tor 09. - søn 12. Juli 2020 Planen var å holde på ved brygga å fikse båt, men sånn ble det ikke, bobilfolket ville på tur 🙂 Så Landkrabber, jollefantene og bobilfolket møttes ved brygga i Museumsparken. Da Havfruen med førstematros Lill ombord ankom Museumsparken...

Med familie til Horten

Torsdag 02. - Lør 04. Juli 2020 På tur til Horten gjestehavn med barn, svigerbarn og Mona 🙂 Ut torsdag ettermiddag hjem lørdag. Det ble både spasertur i sentrum og kanaltur med nyjolla. Fin longside plass i Horten gjestehavn. På fredag var det «hjemmekontor» i...

Loggbok

Årets jentetur og vi ble besteforeldre

Lørdag 27. Juni 2020 Det var en munter gjeng som møtte opp på brygga, klar for årets jentebåttur. Turen startet i Sande, gikk rundt Kommersøya, til Holmestrand og samme veien tilbake. Det ble både mat og bading på turen. Turen startet med Champis av beste slag da...

Østre Bolærne

Torsdag 18. - søn 21. Juni 2020 Østre Bolæren var ei nydelig øy med flotte turstier fint tilrettelagt for båtfolk og turister. Siden det er et gammel fort var det mye krigshistorie her. Vi ankom torsdag. Fredag hadde vi kulturvandring på den søndre delen av øya og...

Oscarsborg og Drøbak

Torsdag 11. - 14. Juni Langhelg til Oscarsborg. Førstematros Lill var med å utforske krigshistorie påOscarsborg festning og kulturvandring i Drøbak. Vi fikk flott longside plass på flytebrygga. Det ble etterkvart ganske fullt i havna. Fra webkamera Solnedgang i...

Pinsehelg i Tønsberg

Fredag 29. Mai - 01. Juni På tur med Merethe, Elinor og Håkon. Vi prøvde først å få plass ved brygga på Vasser, men der var det fullt, vi forsøkte verdens ende, men der var det også fullt. Vi endte opp i i gjestehavna i Tønsberg. Vi ble etterhvert ganske mange da...

Årets første båttur

Fredag 8. -10. mai 2020 Sande - Kommersøya Årets første båttur gikk til Kommersøya. Vi manglet salong i båten, men kose oss klarte vi allikevel 🙂 Alltid hyggelig å være sammen med mannskapet på Miramar 🙂 På tur med Miramar. Alltid trivelig i fantebukta Må kose...

Loggbok Status

Sjøsetting 2020

Onsdag 29. april 2020

Etter en lang vinter på Vallø Marina skulle Havfruen endelig sjøsettes. Utsettet gikk knirkefritt, båten kom på vannet og fløt 🙂

Foreldre på tur

Lørdag 27. Juli 2019 Sande- Holmestrand - Horten Mannskapet på Havfruen hadde gleden av å være vertskap for generasjonen over oss denne solfylte lørdagen i juli. Og disse foreldrene er ikke hvem som helst 🙂 Mekanikerfar og mor er jo velkjente for leserene av...

Ferien 2019

20. Juni - 23. Juli 2019 - 33 dager på tur Ferien 2019 var en opplevelse. Det hele begynte med båtkjøp og rett på tur. Først dro vi fra Grebbestad til Gøteborg, deretter over til Hals i Danmark, videre til Ålborg hvor vi fikk med oss Tall Ship Race. Så til...