Havfruen

En side om båt og båtliv
Status

Vi dekker til for vinteren

Denne jobben har vi grudd for en god stund. Båten skulle isoleres med bobleplast, isolasjonsmatter og vinterkalesjen skulle på.

Heldigvis er vi velsignet med verdens beste venner, som stilte de opp og hjalp oss en hel lørdag.

Nye overmadrasser

Madrassene i Havfruen er av relativt ny dato, men beinharde. Når man ligger på dem er det som å ligge på ei spekefjøl. At madrassen var litt vond å ligge på en helg i ny og ne er kanskje greit nok, men når vi skal bo i båten vil vi gjerne slippe og være stive og støle når vi våkner.

Vi er veldig glad i vennene våre, og vil gjerne ha besøk. Derfor oppgraderte vi overmadrassen i den doble gjestelugaren også.

Vi kjøpte madrassene på "Sengemakeriet og Doxiana" i Tønsberg. Der laget de dem etter mal spesialtilpasset sengene. Pga Coronasituasjonen ble bestillingen forsinket i 4 uker, men vi overlevde 🙂

Nytt til Havfruen Status

Ny akkumulatortank

Utrolig nok, mens vi holdt på å bytte varmeregisteret under kjøkkengulvet begynte plutselig akkumulatortanken, eller trykktanken som vi kaller det å lekke fra gjengene.

Og som vanlig var det ikke mulig å få tak i lik med samme gjenger så vi måtte starte en studie i hva vi kunne finne istedenfor som passet. I mellomtiden plugget vi vannopplegget slik at vannet gikk rett fra trykkvanspumpa og ut i  kranene.

Tanken som satt der var av merket Jabsco vi måtte bytte til Johnson og tilpasse.

Loggbok

Årets siste båttur m dieselfylling

Mandag 9. oktober 2020
Aker Brygge – Bestumkilen – Aker Brygge

Årets siste båttur gikk fra Aker Brygge til Maritim Båtforening i Bestumkilen der vi fylte tankene proppfulle med diesel for vinteren. På tur hjemigjen hadde vi en liten sightsing rundt Den norske operan.

Været var strålened og det føltes litt vemodig at båtsesongen 2020 var over.

Vi flytter i båt

Ideen om å bo i båt hadde vi flørtet med lenge men da vi vinteren 2017/18 tilfeldig ramlet innom båtboerenes egen pub på Aker Brygge var vi solgt. Vi satte oss på venteliste for båtplass på Aker Brygge Marina og begynte og småkikke på større båt. Sommeren 2019 gjorde vi alvor av det og smekket til med en Princess 50 som så fin ut å bo i. Høsten 2020 fikk vi først plass på Vollen i Asker så Aker Brygge, vi valgte Aker Brygge.

Vinterhavn Aker Brygge

Mandag 5. oktober 2020
Tønsberg til Aker Brygge

Endelig var vinterkalesjen ferdig. Vi sov i båten fra søndag til mandag. Etter mye om og men fikk vi med oss den nye kalesjen og kom oss under av gårde fra Tønsberg. Vi hadde en tur med nydelig høstvær.

Vinterkalesje

Så lenge vi har hatt båt har tildekking om vinteren vært en utfordring. I fjor forsvant presenningen hver gang det kom en storm med navn, det var tre stykker av dem...

Så etter mye om og men ble det til at vi bestilte kalesje som skulle lages til Havfruen.

Til Tønsberg for ny kalesje

Mandag 7. september, 2020
Sande -Tønsberg

For å få laget og tilpasset ny kalesje måtte havfruen på et lite SPA opphold i Tønsberg.

Siden vi må legge igjen båten i Tønsberg måtte en av oss kjøre bil og den andre båt. Det ble fruen som fikk kjøre Princessa. Selv ble jeg stående igjen på land og vinke farvel samt ta i mot dem et par timer senere ved brua i Tønsberg.

Krabber og kos i Fyllinga

Torsdag 27. - 30. August 2020
Fantebukta og Fyllinga i Horten

Langhelg med verdens fineste og morsomste venner. Torsdag ettermiddag kom vi oss til Fantebukta, lørdag dro vi videre til Horten der vi la oss til i Fyllinga. Det ble en utrolig fin helg med krabber i tegnene og mye morro.

Vinterplass på Vollen

Når man ikke vet hvor båten skal være på vinteren blir man litt stressa. Vi har søkt flere steder og i dag begynte vi å purre. Og jammen fikk vi ikke beskjed om at vi kunne få plass på Vollen marina i vinter. Det var en lettelse

Vi kastes oss i bilden for å dra å kikke på marinaen.

Nytt bord

Lørdag 23. August 2020 Nå var det på tide å bytte ut det gamle skraktete verandabordet med noe mer solid. Understellet er i metall å veier 30 kg. Plata er Akasietre. Det var mange muligheter når vi skulle sette inn bord. Det mest vanlige er fastmonterte bord som...

Blog

Havfruen på VG

15. August 2020 Havfruen er linselus på VG bildet. Bildet ble tatt i 2018 i Smögen da vi var på vei ned svenskekysten. Artikkelen Slik ser det ut hvis man forstørrer bildet. Her er beviset. Bildet fra eget fotoalbum...

Oscarsborg gavetur

Ons 12. - tor 13. August 2020 Julen 2019 ga vi bort et «jazz og reke-krus med Skibladner» til mor og far. Pga Corona endret vi planen og dro med Havfruen til Oscarsborg isteden. Det ble en fin tur med omvisning på festningen, og kos i båten. Lille Gibbs virker å ha...

Vi stiver opp gulvet

Mandag 10 til tir 11. August 2020 I løpet av ferien har gulvet begynt å «gi etter» et par cm. Dette virket ikke greit så vi bestemte oss for å stive det opp. Vi la først en 5x5cm lekte vannrett under glassfiberen, så spente vi fast et par 5x10cm loddrett. Ble...

Ferien 2020

Søndag 19. Juli 2020 Oppdatert Søndag 2. August Mye usikkerhet var knyttet til årets ferie. Vi har hatt familieforøkning og Corona situasjonen var lenge uavklart. Vi bestemte oss i siste liten, heiv oss rundt og satte Kursen mot Danmark. For å slippe karantene...

Nye Champagne krakker

Vi så de på et bilde og tenkte »sånne bare MÅ vi ha». Etter mye leting fant vi en nettbutikk i Danmark som solgte dem. Vi bestilte og 14 dager senere kom de i posten. Krakkene er i ekte kork og veier 11 kg pr...

Museumsparken

Tor 09. - søn 12. Juli 2020 Planen var å holde på ved brygga å fikse båt, men sånn ble det ikke, bobilfolket ville på tur 🙂 Så Landkrabber, jollefantene og bobilfolket møttes ved brygga i Museumsparken. Da Havfruen med førstematros Lill ombord ankom Museumsparken...

Med familie til Horten

Torsdag 02. - Lør 04. Juli 2020 På tur til Horten gjestehavn med barn, svigerbarn og Mona 🙂 Ut torsdag ettermiddag hjem lørdag. Det ble både spasertur i sentrum og kanaltur med nyjolla. Fin longside plass i Horten gjestehavn. På fredag var det «hjemmekontor» i...

Loggbok

Årets jentetur og vi ble besteforeldre

Lørdag 27. Juni 2020 Det var en munter gjeng som møtte opp på brygga, klar for årets jentebåttur. Turen startet i Sande, gikk rundt Kommersøya, til Holmestrand og samme veien tilbake. Det ble både mat og bading på turen. Turen startet med Champis av beste slag da...

Østre Bolærne

Torsdag 18. - søn 21. Juni 2020 Østre Bolæren var ei nydelig øy med flotte turstier fint tilrettelagt for båtfolk og turister. Siden det er et gammel fort var det mye krigshistorie her. Vi ankom torsdag. Fredag hadde vi kulturvandring på den søndre delen av øya og...