Fra tor 16. juli
Til søn 09. august 2020

Fra Sande til Gøteborg i en etappe så noen timer på øyet og over til Danmark og Ålborg. Hjemturen gikk fra Skagen og over til Arendal. Så var det en fantastisk tur langs sørlandskysten og hjem til Sande.

Oppdatert Søndag 2. August

Mye usikkerhet var knyttet til årets ferie. Vi har hatt familieforøkning og Corona situasjonen var lenge uavklart. Vi bestemte oss i siste liten, heiv oss rundt og satte Kursen mot Danmark. For å slippe karantene freste vi forbi Sverige, tok et par timer i en stolpe på Hønø og så over til Danmark og Ålborg. Dag 1 kjørte vi 11 timer, dag 2 kjørte vi 6 timer.

Dag 1
Torsdag 16. juli 2020
Dro fra Sande kl 11 ankom Hönö kl 22

Hönö havn

Dag 2
Fredag 17. juli 2020 – FRUEN FYLLER 60 ÅR
Fra Hönö kl 07.30 ankom Ålborg kl 13

På brygga i Ålborg sto tapperimesteren selv å ventet på oss med tappeanlegg og verdens beste øl fra Nibe Brygghus. Fruen fylte 60 år og dagen ble feiret med våre danske venner 🙂

Dag 3
Lørdag 18. Juli
Ålborg

Torget i Aalborg. Søgaards restaurant til venstre i bildet.

Vi feiret fruen sin 60 års dag (gårsdag) med bobler på klyseloftet og en bedre middag så restaurant Søgaard.

Dag 4
Søndag 19. Juli
Ålborg

Regn grått og trist i dag. Laaanng rolig morgen i båten.

Dag 5
Mandag 20. Juli
Ålborg

Vi startet prosjektet med å tilpasse davittene til den nye jolla. Fruen og Jan kjøpte inn utstyr, lånte verktøy og startet på treklossene jolla skal ligge i.
Vi hadde overnattingsbesøk av våre danske venner i Havfruen.

Dag 6
Tirsdag 21. Juli
Ålborg

Kulturdag. Vi besøkte Gråbrødrekloster. Museet Ligger under jorden så vi måtte ta heis ned. Vel nede kunne man gå å se de gamle grunnmurene, gravplassene, redskaper fra utgravningene osv. Har aldri besøkt et tilsvarende museum der man bokstavlig talt går i utgravningsfeltet.
Vi ble tørste av alle gravene og ruinene så da vi fikk øye på den irske puben dro vi innom å testet litt spennende ølsorter.

Dag 7
Onsdag 22. Juli
Ålborg

På dagen var Fruen og Jan på Charlot. Charlot er kolonihagehuset til Barbra og Jan. Det var også tid for å reise en tur til Nibe for å fylle på øl lageret før hjemturen.

På kvelden gikk vi på Streetfood markedet og spiste asiatisk mat. Vi fikk kontakt med to danske par, det ene paret hadde en princess P50 fra 2003, vi fikk umiddelbart kontakt og utvekslet erfaringer. De ble etterhvert med over i Havfruen og stemningen ble god 🙂 Jan overnattet i Havfruen

Dag 8
Torsdag 23. Juli
Ålborg

Dagens kultur aktivitet var en tur til Aalborg Forsvars- og Garnisonsmuseum. Dette var en positiv overraskelse. De hadde en meget stor samling av fly, motorsykler, tanks og gjenstander fra 1. Og 2. Verdenskrig. Da vi besøkte stedet hadde de et sesongtema, den kalde krigen. Vi var der noen timer, skulle vi sett alt måtte vi brukt flere uker.
Middag hos Barbara og Jan på kvelden og som vanlig var Barbra sin mat nydelig og vi manglet ikke noe 🙂

Dag 9
Fredag 24. Juli
Ålborg

Våknet opp til gråvær og regn. Vi hadde en stille og rolig dag i båten. Vi ble kjent med mannskapet på skøyta bak oss. En artig detalj var at Tove ombord i nabobåten hadde eid Havfruen 1, båten vi dro til Stavanger å hentet i 2013. På ettermiddagen var hos Barbra og Jan og spiste helstekt and. Fruen vartet opp med sin 60 års gave, en flaske Amarone. Det ble en hyggelig kveld.

Dag 10
Lørdag 25. Juli
Ålborg

Var i sentrum å spiste deilig lunch på Brdr. Price. Etter det tok vi en liten titt innom Jomfru Anes Gade. I Jomfru Anes gt var nesten alt stengt. Vi fant en Old Irish Pub og var eneste gjester. Så helt Corona trygt. På kvelden var vi hos våre danske venner, spiste god mat og slappet av 🙂

Dag 11
Søndag 26. Juli
Ålborg

Rolig dag med litt småfiksing. Krybbene vi har laget istand blir montert sammen. Vi rakk dessverre ikke bevise og olje dem før de ble satt på.

Dag 12
Mandag 27. Juli
Ålborg

Havfruen får besøk av norske venner, siden de er båtløse om dagen ankom de med bil og sov i Havfruen. Det ble liv og røre som vanlig. Hyggelig middag på Kystens perle.

Dag 13
Tirsdag 28. Juli
Ålborg

Frokostbesøk avBarbara. Så var det shopping i Ålborg, middag på Søgaards etterfulgt av en liten titt innom Jomfru Anes gade. Som vanlig var vi stort sett alene på barene. Bildet over er fra «The Drunken Flamingo»

Dag 14
Onsdag 29. Juli
Ålborg (rundt Limfjorden med bil)

Bovbjerg fyr
Sneglehuset Thyborøn

Biltur rundt hele Limfjorden. Vi dro kl 11 på formiddagen og rakk akkurat hjem kl 21 så vi fikk tatt flagget 🙂

Dag 15
Torsdag 30. Juli
Ålborg

Nibe på formiddagen. Vi besøkte Barbara og Jan sitt flotte kolonihagehus Charlott på formiddagen. På ettermiddagen ble det grilling hos våre danske venner.

Dag 16
Fredag 31. Juli
Ålborg – Sæby

Endelig blåste det så lite at Havfruen kunne flytte på seg. Undertegnede kjørte bil til Sæby så våre norske gjester fikk en båttur. Havfruen brukte 5 timer fra Ålborg til Sæby ca 8 knop.

Enkelte kan ikke forlate Danmark før de har fått en iskrem i kjeks med kuleis, guff og kokosbolle.

Eksakt kl 21 ble det spilt trompetfanfare og alle flaggene ble tatt ned.

Dag 17
Lørdag 1. August
Sæby – Klokkøya

Hjem til Norge. Først 2 timer fra Sæby til Skagen deretter 4 timer over til Norge. Vi gikk mesteparten av turen i 19 knop.

Vel inne i den norske skjærgården fant vi den perfekte plassen til Havfruen. Det ble en fin kveld med grilling og et lite glass rødvin.

Dag 18
Søndag 2. August
Klokkøya

Flott vær. Hadde en koselig runde i skjærgården med Jolla.

Dag 19
Mandag 3. August
Klokkøya – Reppersvika

Vi hadde en nydelig seilas gjennom første del av sørlandsleden. Da vi kom frem til stedet vi skulle ligge var plassen opptatt. Tenk at noen kunne være så frekke å ta plassen vår fra i fjord!

Etter mye om og men ble vi enige om å legge oss på plassen bak. Det gikk over all forventning bra og kort tid etter lå Havfruen klistret til fjellveggen.

På ettermiddagen fikk vi møte de frekke tyvene av plassen vår. Det var et særdeles hyggelig par fra Arendal. Så etter et par glass vin var vi bestevenner 🙂 Det ble en riktig så trivelig kveld med bål, vin og mye latter 🙂

Dag 20
Tirsdag 4. August
Reppersvika – Risør

Vi dro fra vår flotte uthavn og nye venner med kurs videre hjemover. Første delen nydelig, andre delen blåste det opp. Vi fikk plass på innsiden av moloen. Det var melt dårlig vær (og det ble det).

Ikke feil med kveite og hvitvin på brygga i Risør

Dag 21
Onsdag 5. August
Risør

Våknet opp til regn og mye vind. Vi skal møte våre bobilvenner. Det ble et trivelig gjensyn. Vi spiste blåskjell i en bakgård i Risør sentrum og koste oss i båten på kvelden.

Ikke de beste blåskjellene jeg har spist, men de glei ned med litt hvitvin til 🙂

Dag 22
Torsdag 6. August
Risør

Vi er så heldige å få feire 32 års bryllupsdag med våre venner. Gratulerer Helle og Odd! Det ble champagnefrokost, lakking av tånegler, Strawberry Decory på flyen og deilig middag på kinarestaurant.

Det ble god stemning på champagne frokosten utenfor bobilen
Alle ville være fine, men litt varierende resultat når tåneglene skulle lakkes
Nabobåten hadde «gratiskonsert», Brudeparet danser på brygga, flinke var de også.

Dag 23
Fredag 7. August
Risør – Stavern

Vi hadde en nydelig seilas gjennom skjærgården. Vi var innom Kreppa og hilste på familien. Ble dessverre en kort visitt. Vi fylte diesel i Nevlunghavn og fortsatte videre på innsiden av Rakkebåene. I Stavern fant vi en longsideplass hvor vi kom oss inn med minst mulig margin. På kvelden møter vi våre gode venner og tidligere naboer som har kjøpt seg campingvogn i Stavern. Vi spiste blåskjell sammen på restaurant og vi fikk være med å se på den nye vogna.

I Kreppa hilste vi på familien. Vi slapp anker og bakket inn til en brygge som ikke var beregnet på 50 fotere…
Plass med minst mulig klaring. Vi måtte fender til båten bak og i baugen hadde vi brygga og steiner i vannet. Vi ble dratt inn med tau av hjelpsomme hender.

Dag 24
Lørdag 8. August
Stavern – Holmsbu

Vi har fått smaken på uthavn og tenker ta siste natten i Tallakshavn utenfor Tønsberg. Vi finner den perfekte plassen og rigger oss til. (u) Heldigvis sjekker fruen været og finner ut at det er meldt vind fra nord øst som ville gjort plassen vår veldig utsatt. Vi bestemmer oss derfor for å gå videre. Våre venner Kari og Michael har fått ny båt å ligger i Holmsbu. Vi setter kursen dit for å hilse på. Den nye båten, en scand 29 var veldig fin, Gratulerer Kari og Michael!!

Tallakshavn

Dag 25
Søndag 9. August
Holmsbu – Sande

Men alt har en ende så nå var tiden kommet for å sette kursen til hjemmehavn i Sande. Rett før vi ankom havnen hadde velkomstkomiteen Mor, Far og Randi tatt oppstilling på stranden og viftet med det norske flagget. Det var så hyggelig gjort at vi ble helt rørt. Tusen takk for en så fi velkomst og avslutning på turen.